15. 11. 2007

Ako vyzerá konštruktívna pochvala

A čo je jej najväčšia výhoda
-
Takmer každý akvarista nakoniec začne svoje akvárko fotiť. Lebo predsa len, navštíviť vás môže len obmedzené množstvo ľudí a vystavovať akvárium na chodbe paneláku je divné. Neostáva, než ho nafotiť a dať na internet. V ten moment vás kopec ľudí pochváli a kopec zdrbe, podľa toho, ako sa dnes vyspal, ako veľmi je frustrovaný z nedostatku slobody, sexu moci, peňazí alebo akváriových rybiek.

Nafotil som aj ja. Vyčistil obrazovku, teda predné sklo stierkou, lebo prísavníci sú leniví jak svine, odklopil na zrkadlovke môj neobľúbený vstavaný blesk a už som to blýskal do vody. Takú búrku nezažili ani v Amazónii, odkiaľ podaktoré z rýb v mojom akvárku pochádzajú! Blýskalo sa aj dve hodiny a fotky sú tu niekde okolo.

Začal som premýšľať, čo by som ako akvarista tak chcel od divákov mojej rybej šou počuť. Frustrované zdrbávanie máme vyriešené, to by som mohol rozdávať, nepotrebujem od druhých, ale nie som spokojný ani s pochvalou. No veď poteší, ale nie je to pochvala zo slušnosti? Alebo ešte horšie: Z neznalosti? (Aké máš krásne ryby, a ako vystavujú nad hladinu brušká alebo Tá sa mi páči, tá čo má po sebe samé malé biele bodky). Keď môžem poradiť, nikomu nevysvetľujte, že biele bodky sú krupička, alias ichtyoftirióza, a že tie horebruchom pôjdu doluzáchodom... Hlavne nie deťom!

Tak teda aká je pravá konštruktívna, napĺňajúca, obohacujúca pozitívna kritika? Zistil som predvčerom. Konečne ma navštívil môj spolužiak z vysokej, kedysi dlhoročný a naozaj dobrý akvarista. Samozrejme, iba letmo pozdravil ľudí v mojom byte, obišiel sklamaného psa a posadil sa rovno pred akvárko. Bol som v napätí, čo povie. POCHVÁLIL! To je perfektné akvárko, dal si si záležať a to je super koreň a ako sa ti darí rastlinám. Naozaj uznanie profesionála. Teraz vravíte, no ale veď to je obyčajná pochvala, čo to tu inzerujem....

Konštruktívnou, napĺňajúcou a obohacujúcou sa totiž táto kritika stala v momente, keď na moju nadšenú samochváliacu poznámku: „A minulý týždeň som si dokúpil tieto krásne platy.“ rozhodne odvetil: „Hm, to sú mečiare.“ A boli. Aj po overení v atlase a nadávkach na pracovníkov hornbachu, ktorí mi ich predali ako platy, presne také isté platy, ku ktorým som si tieto mečúne (teda xiphophorus helleri) dokúpil. Nevadí, jasné ale je, že takáto pochvala, ktorá vám objasní množstvo znalostí z rybieho sveta a navyše predíde tomu, aby ste nevyzerali ako idiot, keď ďalším akvaristom budete hrdo ukazovať svoje platy, naozaj poteší a je hodná odmeny, nemyslíte?
-
Keď sa vám niekto chce pochváliť s jeho plat(a)mi, neverte mu!



-
Konštruktívna pochvala je taká, ktorá svojou informačnou hodnotou zabráni aspoň piatim ďalším zdrbom

4 komentáre:

ado povedal(a)...

Presne tie rybky som mal. Prosím Vás ako sa volajú tie "neonky", potom tie "bruchaté" a tá oranžová - na tom obrázku? Za odpoveď ďakujem

tričká povedal(a)...

jeej to su krasne rybky, aj ja som mal take doma

Daniela povedal(a)...

Mali sme doma 700 l akvárko s rovnakými rybkami :-)

Anonymous povedal(a)...

dnes som nadšený. Videl som niekoľko komentárov od ľudí, ktorí už dostali pôžičku od LAPO M-F, a tak som sa rozhodol požiadať na základe populárnych odporúčaní a len pred pár hodinami som na svojom účte potvrdil celkovú sumu 28 500 eur. Toto je naozaj skvelá správa a odporúčam každému, kto potrebuje skutočnú pôžičku, aby požiadal o svoju e-mailovú adresu: lapofunding960@gmail.com
Whatsapp +447883183014